Skip Navigation to Content
Artikler

Kunstig intelligens møder undervisningen: Hvordan tackler vi ChatGPT?

admin | februar 8th-2024 | No Comments
HomeArtikler

Vi har lavet et interview med Jacob Lynov Mindak fra ChatGPTKurus, der har givet os et indblik i ChatGPTs rolle inden for uddannelsessektoren. Det er der kommet denne artikel ud af:

ChatGPT’s ankomst har sat gang i den pædagogiske debat. Nogle ser det som en mulighed for mere individuel og kreativ undervisning. Holdingen i den modsatte grøft er, at ChatGPTs indtog vil have negativ indvirkning på undervisningen, bl.a. fordi flere vil blive fristet til at snyde.

Som altid er tingene ikke sort/hvid. ChatGPT rummer både potentialer og faldgruber. I stedet for sterile forbud mod dets brug eller blind tekno-optimisme må vi spørge: Hvordan tackler vi de muligheder og udfordringer som ChatGPT bringer?

For dét står klart – intet bliver som før. Den hurtige udvikling indenfor kunstig intelligens tvinger os til at gentænke hele undervisningssektoren. Men der er også plads til at være fortrøstningsfuld. Selvfølgelig med en sund portion skepsis, men hvis vi handler hurtigt og allerede nu begynde at tage dialogen og ikke bare lukke øjene. Hvis vi gør det, så mener jeg at der vil være flere fordele end ulemper.

Det handler ikke om enten-eller

Debatten om ChatGPT har indtil videre været polariseret mellem teknofober og teknofilister. Men så enkelt er det ikke. ChatGPT er hverken vor frelser eller undergang – den er et værktøj med både fordele og mangler.

Vi må derfor bevæge dialogen væk fra overdrevne dystopier og utopier. I stedet handler det om at afdække hvilke muligheder og problemer værktøjet rummer, og hvordan vi bedst håndterer dem. Dette er ikke en beslutning den enkelte skolebestyrelse skal sidde med. Det kræver inddragelse af de forskellige interesenter. F.eks. skal lærerne efteruddannes, eleverne skal have en anden hverdag end tidligere og politikerne må se på de etiske udfordringer, der kan være. Det kan den enkelte skole ikke stå med alene.

En assistent der kan assistere og afspore

ChatGPT kan bruges som en ekstra støttelærer. I dag går meget tid for den enkelte lærer på, at svare på relativt simple spørgsmål. Her vil ChatGPT eller en anden chatbot kunne give et ligeså godt svar, samtidig er læren ikke flaskehals.

Dette betyder igen at eleven og læren får tid til andre ting, eksempelvis til åbne diskusioner, hvor det menneskelige aspekt kommer ind og hvor ChatGPT naturligvis har sine begrænsninger.

Men alt er selvfølgelig ikke rosenrødt med ChatGPT. For det første risikerer programmet at videregive de samme fordomme og skævheder, som findes i det enorme datasæt det er trænet på. For det andet kan fristelsen til at “snyde” og lade ChatGPT skrive ens opgaver blive for stor for nogle. Det åbner for etiske dilemmaer, som vi må tage alvorligt.

En sektor under rivende forandring

Nu har vi taget udgangspunkt i ChatGPT. Naturligt nok, da det er det de fleste kender til. Men der findes mange andre digitale løsninger, som skoler, lærere og elever bliver bombarderet med. Mange af disse vil kunne gøre en positiv forskel.  Det kræver dog at vi kan omstille os.

Hvis noget er sikkert, så er det at ChatGPT og AI er ikke væk i morgen eller om 1 år hvis vi stikker hovedet i en busk som en struds. Der er valg der skal træffes. Og efter min mening er vi nødt til at gå ind i det med et åbent sind og se mulighederne, for så findes de.

Dermed ikke sagt at alt er fantastisk og vi skal kaste os hovedkulds i det. Men vi kan ikke stoppe udviklingen og vi vil det eller ej. Så lad os få det bedste ud af det.

 

Leave a Reply